Сипски канал се налази у области Ђердапа, у источној Србији. У првом делу рада даћемо историјски приказ од почетка његове изградње и пуштања у рад 1896. године, преко регулисања узводне пловидбе коришћењем парног тегљача са кабловском вучом, а затим од 1916. године и коришћењем локомотивске вуче. Изградњом хидроенергетског и пловидбеног система Ђердап 1969. године, формирано је акумулационо језеро које је потопило постројења Сипске локомотивске вуче. На дну акумулације остале су две од три тада коришћене локомотиве, које представљају редак тип троцилиндричних локомотива произведених у Немачкој 1930. године.
У другом делу рада даћемо теренски извештај о садашњем стању на потопљеној локацији Сипске вуче, планове за вађење локомотива, са разлозима за, али и са разлозима против, који иду у прилог in situ мониторинга, као и приказ активности које се одвијају у оквиру рада на правној заштити постројења и локомотива Сипске вуче као у нашој земљи јединственог подводног индустријског археолошког локалитета.
Проф. др Зоран Бундало, Виша пословна железничка школа, Београд
Мр Гордана Каровић, Aqua et Archaeologia, Београд
Sip Channel is situated in the Iron Gate Region in eastern Serbia. In the first part of the paper we will give a historical review from the time of its construction and putting into work in 1896, through the regulation of the upstream navigation using steamship with cable tow, and then from 1916 when a locomotive tow started to be used. Building of Đerdap, hydropower and navigation system in 1969, accumulation lake was formed which sunk the Sip locomotive tow installations. On the bottom of the accumulation lake remained two, of three locomotives used. These locomotives are representing a rare three cylindrical type constructed in Germany in 1930.
In the second part of the paper we will give the field report of the current situation on the underwater location of Sip Channel, plans for raising the locomotives, giving reasons for but also the reasons against this activity which are in favor of in situ monitoring. The review of activities connected with the legal protection of the installations and the locomotives of the Sip towing system as, in our country, unique underwater industrial archaeological site, is also going to be given.
Prof dr Zoran Bundalo, Higher Railways School, Beograd
Msc Gordana Karović, Aqua et Archaeologia, Beograd